از صفحه‌نمایش تا میز کاردستی: تعادلی هوشمندانه در استفاده از ابزار دیجیتال برای کودکان

در دنیای امروز که کودکان با ابزارهای دیجیتال بزرگ می‌شوند، یافتن راهی برای ایجاد تعادل بین تجربه‌های مجازی و فعالیت‌های واقعی به یک ضرورت تبدیل شده است. بازی موبایلی سفر به شارمینیا با بهره‌گیری از فلسفه طراحی «بازی‌های ترکیبی»، گامی مؤثر در این مسیر برداشته است. این بازی نه‌تنها یک سرگرمی دیجیتال است، بلکه پلی است میان صفحه‌نمایش و دنیای واقعی کودک، میان قصه و ساخت، میان تخیل و عمل.

 

بازی ترکیبی؛ پلی میان دنیای دیجیتال و دنیای واقعی

بازی‌های ترکیبی (Hybrid Play) به آن دسته از بازی‌ها گفته می‌شود که کودک را تشویق می‌کنند فعالیتی در دنیای واقعی انجام دهد؛ فعالیتی که ادامه‌ یا بازتابی از تجربه دیجیتال اوست. در بازی سفر به شارمینیا این اتفاق در بخش «درخت بنفش» می‌افتد، جایی که قصه‌های شنیدنی کودکان را نه‌تنها درگیر تخیل، بلکه درگیر عمل می‌کنند.

در پایان هر قصه، کودک به ساختن کاردستی یا نقاشی‌ای دعوت می‌شود که متناسب با ماجرای همان قصه است. گاهی لازم است یک نماد از جشن نوروز را بسازد، گاهی درختی از شب یلدا یا یک قایق کاغذی برای سفر خیالی.

 

همین الان با ابزار ساده یک عروسک کاردستی بساز و ماجراجویی رو شروع کن. 

 

استفاده مناسب از فضای مجازی در کودکان؛ نه حذف، بلکه هدایت

به جای تلاش برای حذف بازی‌های موبایلی یا ابزارهای دیجیتال، مسیر صحیح‌تر، هدایت کودک به استفاده مؤثر از این فضاهاست. زمانی که بازی موبایلی، کودک را از صفحه‌نمایش به میز کاردستی می‌کشاند، در واقع تعادلی ایجاد می‌کند که به کاهش آسیب‌های فضای مجازی می‌انجامد.

ایجاد این تعادل به کودک کمک می‌کند تا:

  • از استفاده بی‌هدف از موبایل فاصله بگیرد؛

  • با دنیای اطرافش پیوند بگیرد؛

  • مهارت‌های خلاقانه، حل مسئله و هماهنگی چشم و دست را پرورش دهد؛

  • و یاد بگیرد چطور تجربه‌های دیجیتال را به دنیای ملموس خود بیاورد.

  •  

مدیریت استفاده از ابزار دیجیتال در کودکان با تجربه‌ای جذاب و بومی

آنچه سفر به شارمینیا را از بسیاری از بازی‌های دیگر متمایز می‌کند، بومی بودن محتوای آن و پیوند آن با فرهنگ ایرانی است. قصه‌های ایرانی، شخصیت‌های عروسکی دوست‌داشتنی، و دعوت به فعالیت‌های خلاقانه، مجموعه‌ای هماهنگ پدید آورده که به کودکان کمک می‌کند تجربه‌ای سالم، مؤثر و متعادل از بازی دیجیتال داشته باشند.

 

مشارکت کودکان؛ و تجربه های موفق

تا امروز، بسیاری از کودکان در فعالیت‌های پس از قصه‌های شارمینیا شرکت کرده‌اند؛ نقاشی کشیده‌اند، کاردستی ساخته‌اند و آن را با دیگر کودکان به اشتراک گذاشته‌اند. این آمار، گواهی است بر اثربخشی طراحی بازی در ایجاد تعادل میان دنیای دیجیتال و فعالیت‌های واقعی.


بازی‌های موبایلی اگر درست طراحی شوند، نه‌تنها مضر نیستند بلکه می‌توانند فرصت‌هایی بیافرینند برای یادگیری، خلق و رشد. سفر به شارمینیا با بهره‌گیری از «قصه‌گویی» و «دعوت به عمل» کودکان را از نشستن پای صفحه نمایش جدا می‌کند و آن‌ها را به دنیای ساختن، خلق کردن و تجربه‌های واقعی دعوت می‌کند.

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید