از خیال تا واقعیت؛ قصه‌ای درباره شارمینیا و کارآفرینی که خواست بازی کودکان، فقط بازی نباشد

کودکان دنیای امروز، بیشتر از هر زمان دیگری، میان دو جهان زندگی می‌کنند: دنیای دیجیتال و دنیای واقعی. جایی میان قصه‌ها و کدها، بین صفحه‌نمایش و قیچی و کاغذ رنگی.
در این میان، برند شارمینیا آمده تا پلی باشد میان این دو دنیا؛ دنیایی که در آن کاراکترهایی ایرانی عروسک‌هایی زنده و بازی‌هایی پر از رنگ و حرکت، کودک را نه فقط سرگرم، بلکه تربیت و همراهی می‌کنند.
ما در این مقاله، به پشت صحنه این سرزمین سفر کردیم و با فرزانه طاهونی، مدیر شارمینیا، درباره دغدغه‌هایش برای شکل دهی به این کسب و کار فرهنگ بنیان پرداختیم.

 

- چی شد که تصمیم گرفتید از قالب بازی موبایلی استفاده کنید؟

تو دنیای امروز رسانه ها و ابزار های دیجیتال جز جدایی ناپذیر زندگی بچه ها هستند و حالا رسانه های یک طرفه مثل تلویزیون از زمان گذشته و کودکی ما جایگاه در تربیت و انتقال مفاهیم به ما را داشتند و امروز رسانه های تعاملی نقش جدی تر و پررنگ تر را پیدا کرده اند. از طرفی این ابزار ها راهی هستند که این امکان را به سازنده اثر می دهند که در مقیاس کلان با همه کودکان مرتبط باشد و همین امر باعث شد که ما رسانه تعاملی بازی موبایلی را برای ارتباط با مخاطب خودمان انتخاب کنیم. رسانه ای که اگر استفاده درست از آن را به کودک آموزش ندهیم خواه نا خواه با آن مواجه می شود و بهتر است قبل از این مواجهه آموزش چگونگی استفاده از آن را به کودک خودمان بدهیم.  

- چرا از شخصیتهای عروسکی استفاده کردید؟

شخصیت پردازی یک کار بسیار حرفه ای و تخصصی و هنرمندانه است که اگر کسی بتواند در آن موفق عمل کند، (یعنی مخاطب با شخصیتی که خلق کرده همزاد پنداری کند و آن شخصیت را دوست داشته باشد. ) ارتباط بسیار عمیقی با مخاطب برقرار می کند. ما در شارمینیا دنبال چنین ارتباط عمیقی بودیم که به وسیله آن بتوانیم کودکان را دعوت کنیم به انجام فعالیت های متنوع تا مسیر رشد سازنده را برای آن ها بسازیم به همین دلیل تیم هنرمند شارمینیا در کنار هم جزء به جزء صداها، طرح ها، رنگ ها، عادت های رفتاری و همه موارد لازم برای شکل گیری شخصیت ها را طراحی کردند و خب باز نمایی این شخصیت ها در قالب عروسک برای خود ما بسیار جالب بود، و وقتی عروسک ها ماپت یا فک زن شدند این ایده که این نوع عروسک می تواند بسیار بیشتر از یک عروسک معمولی برای کودک جذابیت ایجاد کند و به دلیل امکان حرکت فک نقش پذیری را واقعی تر کند برای ما مطرح شد. 

همین حالا یک عروسک فک زن سفارش بده. 

- تفاوت عروسک ماپت یا فک زن با عروسک عادی چیست؟

در عروسک فک زن همانطور که از اسمش مشخص است، فک عروسک متحرک است و مدلی از عروسک های نمایشی محسوب می شود. عروسک گردان با حرکت انگشت های خود داخل دهان عروسک فک عروسک را تکان می دهد. این کار باعث می شود که عروسک گردان در حین صحبت کردن جای عروسک فک را حرکت دهد و انگار که عروسک در حال حرف زدن است . تمام عروسک های شخصیت های اصلی ما در قالب عروسک های فک زن مناسب برای دست کودکان هم ساخته شده اند.

- چقدر جالب! یعنی همان چیزی که در شخصیت های اصلی داریم را در قالب عروسک های مناسب دست کودک هم ساخته شده؟

بله. دقیقا. این مدل از عروسک ها به دلیل پیچیدگی که در تولید دارند، در بازار خیلی محدود وجود دارند ولی استفاده از این مدل عروسک نمایشی به هماهنگی دست و زبان در کودک هم کمک می کند و با استقبال خوبی از طرف خانواده ها مواجه شده است.

ایده‌ی پیوند دادن دنیای دیجیتال و فیزیکی از کجا آمد؟

به نظرم اگر بازی فقط توی صفحه تموم بشه، یه چیزی ناقص می‌مونه. کودک باید بتونه بعد از بازی، چیزی بسازه، نقاشی بکشه، با دوستش نمایش اجرا کنه. شارمینیا برای همین طراحی شده؛ تا کودک از قصه وارد بازی بشه، از بازی وارد تخیل، و از تخیل برگرده به خلق. اینجوری همون اتفاقی که گفتم درباره آموزش استفاده از ابزار های دیجیتال هم رقم می خوره. یعنی ما مثل یک فرد بالغ عمل می کنیم همه چیز رو داخل موبایل خلاصه نمیکنیم بازی ها و کاردستی و فعالیت های واقعی را داریم و از بازی موبایلی هم برای رشد جنبه های دیگری از کودکمان استفاده می کنیم. 

همین حالا یک عروسک فک زن سفارش بده. 

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید